کد مطلب:29865 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:76

محبوب ترینْ فردِ خاندان پیامبر نزدِ ایشان












6076. المستدرك علی الصحیحین - به نقل از اسماء (دختر عُمَیس) -:در شب عروسی فاطمه علیها السلام، دختر پیامبر خدا، حضور داشتم. صبحگاه، پیامبرصلی الله علیه وآله دمِ در آمد و فرمود:«ای اُمّ اَیمَن! برادرم را فرا بخوان».

امّ ایمن گفت:او برادرت است و تو دخترت را به عقد وی در آورده ای؟!

فرمود:«آری، ای امّ ایمن!».

علی علیه السلام آمد. پیامبرصلی الله علیه وآله بر وی آب پاشید و برای وی دعا كرد. آن گاه فرمود:«امّ ایمن! فاطمه را نیز فرا بخوان».

فاطمه علیها السلام، در حالی كه از شرم می لرزید، آمد. پیامبر خدا به فاطمه علیها السلام فرمود:«آرام باش. تو را به همسریِ بهترین فرد در نزد خودم از خاندانم در آورده ام».

امّ ایمن گفت:پیامبرصلی الله علیه وآله بر وی نیز آب پاشید.

آن گاه، پیامبر خدا برگشت و در مقابل خویش شَبَحی (سایه ای) دید. گفت:«كیستی؟».

گفتم:من هستم، اسماء.

فرمود:«دختر عمیس؟».

گفتم:آری.

فرمود:«به عروسی دختر رسول خدا آمده ای؟».

گفتم:آری.

[ پیامبرصلی الله علیه وآله] برای من دعا كرد[1]. [2].









    1. حضور اسماء (دختر عمیس) در شب عروسی فاطمه زهراعلیها السلام درست به نظر نمی آید؛ چرا كه در آن زمان، او همسر جعفر بن ابی طالب بود و با وی به حبشه مهاجرت كرده بود. برخی احتمال داده اند كه منظور از «اسماء»ی كه در این روایات آمده، دختر یزید بن سكن انصاری است كه به خاطر شهرتِ دختر عمیس، تصحیف (تبدیل) رخ داده است. البتّه این احتمال، ضعیف است، به دلیل اشاره ای كه به نام پدر اسماء شده است و نیز به خاطر برخی روایات دیگر كه در آنها، حضور اسماء در زمان رحلت حضرت خدیجه علیها السلام مورد تأكید قرار گرفته است، حالْ آن كه اسماء دختر یزید، در مدینه بود كه حضرت خدیجه علیها السلام در مكّه رحلت نمود.

      احتمال دیگر، آن است كه با نویی كه در شب زفاف فاطمه علیها السلام حضور داشت، سلمی دختر عمیس (خواهر اسماء و همسر حمزه) بود كه با پیامبر خدا قرابت داشت و در زمان رحلت خدیجه علیها السلام در مكّه بود. وی نیز دختر عمیس بود و احتمال قوی وجود دارد كه سلمی به اسماء تبدیل شده باشد.

    2. المستدرك علی الصحیحین:4752/173/3، المعجم الكبیر:364/136/24 و 365/137.